Kölyök oktatása – a kutya nem baromfi

Cikk: 102., Dátum: 2021. november 10., Szerző: Családi kutyaiskola - Pécs

kölyökkutya tükör

Az ember sok érdekességet olvashat a virtuális térben, ami lehet különösen hasznos, de sajnos lehet igen nagy baromság is. Ami ebben a fura, hogy azt soha nem lehet tudni, hogy melyiket épp hol találhatjuk meg. Van úgy, hogy egy komolynak gondolt helyen találunk nagyon vicceset.

Most, hogy végre elindulhatnak az országban a kutyakölyök-iskolák (mert ugye korábban csak ovizhattak a „szőrös gyerekek”), egész másképpen tekinthetnénk a kölyök képzésre. Viccesen, talán azt mondhatnánk: íme a Baromfi 2.0 program. Ezen tényleg nevethetnénk, de ennél sokkal árnyaltabb sajnos a dolog.

"A kutya-ember közötti kötődés – amelynek fontos funkciója az élettani, érzelmi és viselkedésbeli szinkronizáció – kétirányú kapcsolat."
Csányi Vilmos

Ha valaki valóban komoly, szakmailag kidolgozott anyagot keres ehhez a témakörhöz, akkor ajánljuk figyelmébe Rithnovszky János:

Ráneveléses módszerét,

melyet már közel 40 éve, az 1983-as könyvében kellő mélységben és hozzáértéssel kifejtett. Nem véletlen, hiszen ő a magyar vakvezető kutyaképzés egyik első megteremtője, melyet saját igényei és tapasztalatai alapján alakított ki. A szociális kutyaképzés hagyományainak és értékeinek megfelelően, amik máig is változatlanok:

szinte játékszerűen megtanítjuk a mi szemszögünkből nézve oly fontos tudnivalókat, anélkül, hogy az komoly erőkifejtést igényelne.

családi kutya ovi

A kölyökkor egy meghatározó része a kutya életének. Fontos, hogy jól sikerüljön és nagyon könnyen el lehet rontani. A kutya ebben a korban rengeteg információt képes magába fogadni, de nem egyszerre és különösen nem kényszeresen.

„Igen-igen lényeges, hogy ne törekedjünk a gyors eredmény elérésére sem ezekben, sem a további gyakorlatokban, hagyjuk a maguk természetes módján kialakulni az egyes feltételes reflexeket.”

Időt kell hagyni, hogy a kutya a saját ütemében fejlődhessen, nem szabad vele szemben túl nagy elvárásokat támasztani. Okkal, nem véletlenül! Soha ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy csak

az idegrendszeri érésnek megfelelően

szabad a kutyát terhelni , ami „egy komplex, genetikusan meghatározott, „időzített” stádiumokból álló folyamat, amelyet azonban a környezeti tényezők pozitív és negatív irányban is befolyásolhatnak”.

kölyökkutya képzés

A fejlődést a kutyakölyöknél legkönnyebben a játékban érhetjük el, ezért az oktatás színhelye 3-5 hónapos kutyának feltétlenül a játszótér kell, hogy legyen.

SZIGORÚAN TILOS

ilyenkor még az idegileg megerőltető engedelmességi képzés (pl. laza pórázon való séta, ültetés-fektetés kitartással, stabil behívás, 3-10mp kivárás, stb )! Ezt mindenképpen kerüljük el! A túl gyors képzés, rendszeresen túlterhelő idegi terhelés akár súlyos problémákhoz, betegségekhez (pl. neurózis) vezethet.

kölyökkutya képzés

Félreértés ne essék, foglalkozunk ebben a korban is a kutyával, csak „nem toljuk túl” az oktatást! Egy játékban mindig oktat a játszótárs. Ezt ne is siettesd türelmetlenül! Az idegrendszernek is megvan az optimális időszaka a különböző tevékenységek kialakulásához!  Hagyd, hogy a kölyök valóban „gyerek” legyen! Az sem baj, ha ilyenkor a végrehajtás nem pontos, vagy épp nem fegyelmezett.

családi kutya ovi

„A gyakorlatokat betaníthatjuk - s előbb vagy utóbb, jól-rosszul mindegyik kutya végre is hajtja azt - de a ragaszkodást nem! Ez kölcsönös vonzalmon alapszik, amelyet magunknak kell kiépítenünk a kutya lelkiismeretes gondozásával, etetésével, a látszólagos ok nélküli szeretgetéssel/fültő vakargatással/, egy-egy jó falat juttatásával, amelyet

csak önmagáért kapott a kutya.”

Ebben a korban az igazán fontos feladatunk, ezt semmiképpen ne felejtsük el: a személyes kötődés kialakítása, úgy, hogy közben a magabiztosságát is erősítjük neki. Itt szerepet játszik a foglalkozások tartalma, módja, stílusa, és akár még a szerepkiosztás is.

kölyökkutya képzés

A sok jutalmazás mellett bizony az is igen értékes, ha hagysz egy kis szabadságot is a kölyöknek. Belefér bőven a szeleburdiság, a csintalanság, olykor még egy kis rosszalkodás is a "gyerekkorba". A Gazdi igen is lehet a játékban kicsit elnéző, toleráns, sőt akár még követő is.

"A kötődésnek fontos kialakító és fenntartó mechanizmusa a testi kontaktus, az ölelés, a simogatás."
Csányi Vilmos

Ha valaki mindezek ellenére mégis arra ösztönözne, hogy egy fegyelmező iskolába vidd tanulni a kölyköt ovis játék helyett, akkor nevess csak egyet Te is. Hisz a kutya nem baromfi, nem gyors-, szigorú hízlalásra van szüksége, hanem a Te gondos-, kitartó türelmedre!

Hálásan köszönjük a figyelmedet!

Felhasznált irodalom:

Rithnovszky János: PEDAGÓGIAI ALAPISMERETEK és a RÁNEVELÉSES MÓDSZER A KUTYAKIKÉPZÉSBEN I-II. Bp., 1983.

Kutyasuli képek