A klikker családi alternatívája – szociális jutalmazás

Cikk: 117., Dátum: 2022. június 24., Szerző: Családi kutyaiskola - Pécs

kutya szociális jutalmazása

Időnként megjelenik a Családi kutyaiskolánkban egy-egy ember, aki klikkerrel próbálkozik. Önmagában ez nem lenne akkora probléma, de sajnos mindig kiráz minket tőle a hideg. Két dolog miatt ellenszenves számunkra ez az eszköz: egyrészt a használatának szemlélete miatt, másrészt, ahogy a családi kutyát kezeli.

Nem tehetünk róla, bármennyire is szeretnénk elviselni, nem megy. Egyszerűen más a családi értékrendszerünk, egyéni stílusunk.

kutya szociális jutalmazása

Tisztában vagyunk azzal, hogy

a kutya nem egy autista gyerek!

Természetesen a jutalmazás nagyon fontos a kutyaoktatás során, de jutalmazni bizony sokféleképpen lehet. Ennek módja, mértéke, időzítése a mi választásunk! Ezek fogják meghatározni a tanításunk jellegét, sőt még a kedvencünkkel való kapcsolatunk minőségét is.

kutya szociális jutalmazása

Igenis lényeges dolog, hogy tárgyi jutalmat (jutalomfalat, labda), verbális jutalmat (dicséret, biztatás), non verbális jutalmat (simogatás, masszírozás), stb. … alkalmazunk, vagy sem. Ezek mértéke és aránya jellemzi leginkább a saját jutalmazási rendszerünket, mely mindenkinél eltérő.

Fontos, hogy soha ne úgy tekintsünk a családi kedvencünk képzésére, mint egy hagyományos „idomításra”, melyben mi csak egy egyszerű „jutalmazógépként” működünk. Persze a klikker azonnali, reflexszerű, gépies jutalmazásának megvan a maga hatékonysága, de a családi kutya talán megérdemelné, hogy ennél többre becsüljük. Azért a modern kutyaetológia tudománya már bebizonyította, hogy a „canis familiaris” ennél

jóval értelmesebb!

Elhihetjük bátran, hogy mikor az eb két szép szemébe nézünk, ezek mögött „lakik ott valaki”. Lassan rá fogunk jönni, hogy ez a több tízezer éve velünk együtt élő faj sokkal többet fejlődött, mint amit mi gondoltunk volna.

kutya szociális jutalmazása

Figyeljük csak meg, hogy kedvencünk –a maga módján- vajon képes-e a mi hangulatainkról, szándékainkról, érzelmeinkről, mentális állapotainkról gondolkodni és ezekhez igazodni?

„A mentalizáció nagyban segít abban, hogy megértsük, vagy legalábbis megpróbáljuk megérteni azt, hogy mások mit miért cselekednek.”

Egy jó kutya bizony megérti a gazdáját! No, nem feltétlenül azért, mert megtanulta a szavakat, de velünk él és látja, értelmezi az egyéni viselkedéseket. Azt is tudja, ha például a vödörre néz, akkor Te önteni fogsz a táljába vizet. Ha pedig az ajtóra tekint, Te kiengeded.

kutya szociális jutalmazása

A mindennapos interakciók során fokozatosan kialakul a kölcsönös megértés és támogatás, hisz a szociális kapcsolat elengedhetetlen a családban együttélők között. Ebben a személyes megerősítéseknek és az érzelmek kifejezésének igen nagy szerepe lehet.

kutya szociális jutalmazása

A kutya tanítása nem csupán egy információ átadása. Nem csak egy cselekvés begyakorlása. Nem csak egy viselkedés pillanatnyi rögzítése.

Ez egyben a kapcsolatunk fejlesztése is!

Azt is megmutatja, hogy miként tekintünk egymásra. Mennyire fontos számunkra a másik. Milyen értéket jelent nekünk a köztünk lévő kapcsolat.

 „óriási különbség van az ún. dresszírozott, iskolán végzett kutyák, vagy a gazda által szeretettel, játékkal fűszerezetten oktatott kutyák nézése, "arckifejezése" között

A kedves beszéd, a bátorító simogatás, a közös játék olyan igényeket elégít ki, melyet soha nem tud megtenni egy kattogó fémlap!

kutya szociális jutalmazása

Egy „jutalmazó szó” használata a tanításban sokkal többet ér, mert az örömteli hangszín a pozitív érzelmünk kifejezésére ad lehetőséget. A mosolyunk mögött ott van a gazdi kedvessége, a simogatásban pedig a szeretete.

A valódi plusz, amit hozzá tudunk így tenni a kutyaoktatásban a társunk értelmi képességeinek elismerése mellett, az a szociális jutalmazás. Ez a klikker családi alternatívája.

Hálásan köszönjük a figyelmedet!

Felhasznált irodalom:

https://raabe.hu/a-jutalmazas-lehetosegei-es-modjai-autizmus-spektrum-zavar-es-adhd-eseten/
https://mindsetpszichologia.hu/mentalizacio-lepesrol-lepesre-i-resz
https://www.magyarpedagogia.hu/document/Nemeth_MP984.pdf
Csányi Vilmos: A kutyák szőrös gyerekek - ISBN: 9789633101513
Rithnovszky János: PEDAGÓGIAI ALAPISMERETEK és a RÁNEVELÉSES MÓDSZER A KUTYAKIKÉPZÉSBEN

Kutyasuli képek