"Természetes pedagógia "- segítő társ a kutya

Num:57 by Csaladi Kutyasuli Dátum:
10 ápr 2019

minden jog fenntatva

ajánljuk ezt a cikket azoknak, akik "egyedi" problémát szeretnének "stílusosan" megoldani

Minden megkeresésnél, még képzés elkezdése előtt mi szintfelmérést tartunk. Okkal és nem véletlenül. Általában kérdéseket teszünk fel: Mi az egyedi probléma? Mi az egyéni igény?

Mi az egyéni nevelési, képzési, tartási cél?

 

És legfőképpen: A kutyával a családban ki foglalkozik? Ki az, aki kutyát tanít?

Miért? Nagyon egyszerűen, mert pont ez a lényeg!

Oka van ennek, csak ezt nem mindenki érti meg. Így más lesz a tanítás "természete".

Létezik olyan szemlélet, hogy az a legjobb, ha a kutya egy másik kutyától tanul. Mondván: oldják csak meg a helyzetet és problémát önmaguk. Persze a kutyának jó, ha bevésődik "a természet törvénye", ismeri a fajtakommunikációt, vagy csak "játszik" fajtatársakkal. Kergetőzik, rohangál, ugrál és néha ezt-azt letarol, fellök, meggurít. Ám minket az is érdekel, hogy a kutya tudja azt is: Mik a viselkedési szabályok otthon a családban? Mik a családi szokások, ritmusok? Mik az otthoni korlátok, határok? Mik a családi szerepek, feladatok? Mit is jelent a kutyának egy família szolgálata? És talán nem nagy baj, ha ezt pont a Gazdi tanítja meg személyesen.

Van, aki úgy gondolja, hogy egy kutyaiskola csak egy jó "buli", egy "party", egy laza és vicces szórakozó hely, egy felügyelt játszótér, ahol a kutyák "bandáznak", vagy együtt szórakoznak csak. Persze jó dolog a "gőzkiengedés", ha a kutyák is jól érzik egymás közt magukat, de talán az sem nagy baj, ha a Gazdi az, aki játékosan nevel és a kutyával örömmel foglalkozik és irányt is mutat. Szerintünk igazán az a jó, ha a családi kutyát az ember tanítja és neveli!

"a kutyák az emberrel együttműködve, de annak alárendelve dolgoznak a feladatok megoldásán" (1)

Hogyan? Hát rávezetéssel és ráneveléssel. Csak türelmesen és tudatosan!

Olyan egyedi célra, szerepre, feladatra, cselekvésre, ami szükséges, fontos és hasznos. Így a kutya a családban valóban nélkülözhetetlen tag lehet. Ő bármiben szívesen segít, csak fel kell ébreszteni benne az együttműködésre való belső hajlamot és meg kell ismertetni vele a családi szabályokat. Persze sokszor az oktató, a nevelő "személyisége" sem mellékes, mert nagyon fontos lehet a tekintet, a figyelem, a hangsúly, a beszéd, a "természetes pedagógia". Sőt talán a legjobb megoldásokban még a Gazdi "emberiessége" is megtalálható.

"a kutyák érzékenyen reagálnak az ember figyelmi állapotára" (1)

A kutyaoktatási módszerek, a képzési folyamatok, az alkalmazott eszközök, sőt még a tanító személye is mind legfőképpen egy célt szolgálnak, ez pedig az elvégzendő funkció. Mert az a jó, ha egy családi kutya tudja, hogy "mi a dolga". A kutya feladata áll ezért az oktatás és nevelés célkeresztjében, mert ez lesz számára a meghatározó. Csak ki kell találni kreatívan, hogy otthon az ember „szolgálatára” minden nap miben is lehet. pl: behozhatja az újságot, viheti a boltba a kosarat, felhozhatja szatyorban a pizzát,  nyithatja a szobaajtót, felkapcsolhatja a villanyt,  kezedbe adja a távirányítót, feladhatja a leejtett kulcscsomót, elteszi a kosárba a szennyest, vagy növeli a személyes biztonságérzetet, megtestesíti a társas létet, stb… Ezért egy funkcióra nevelt családi kutyába való befektetés hihetetlenül értékes lehet. Mert e nélkül elviselni egy napot talán számára is "embertelenül" nehéz feladat és károsan unalmas lehet.

"bármi lehet közös akció, ami az embert érdekli. A kutya lelkesen segít" (1)

Fordítsuk meg most a dolgot egy kicsit! A nagyszerű igazság, amit sokan elfelednek - így inkább másra bízzák a kutya "személyiségének" a formálását- az az, hogy a kutya tanításának, nevelésének van egy különlegessége, egy misztikuma. Amivel talán pont a legnagyobb egyéni problémát oldhatja meg az eb. Szerencsére ez ma már senki előtt nem titok!

A kívánt mozdulat, cselekvési sor, tevékenység, amit begyakoroltatunk sokszor fizikai segítséget nyújthat nekünk. De ezek mellett még jól hathat ránk pszichikailag is. A családi kutya segíthet megélni és szabályozni az érzelmeket is! Ez pedig sok ember számára igen különleges dolog. Bizony, el se képzelnéd, hogy egy családi kutya mennyire együttérző is lehet. Az érzelmek megélése fontos minden érző lénynek: kutyának és embernek egyaránt, persze legfőképpen egy gátlásos egyednek nagyon varázslatos. És néha van úgy, hogy a kutyának jut pont a "családi terápiában" a "támogató partner" szerep.

"családi kutya, amelyet kedvtelésből, családtagként, érzelmi szükségletből tartunk" (1)

A vezető, irányító szerepkör tanulása, kipróbálása, fejlesztése is sokszor kívánatos. De a önbizalom, a bátorság erősítéséhez néha kell egy megfelelő, követő egyed. Szerencse, ha van otthon egy családi kutya, mert neki ez is biztos menni fog. Egy családi kutya kiváló famulus, jó segéderő. Neki az ösztöneibe van bekódolva ez. És az a titok, hogy pont akkor boldog, ha van otthon valaki, aki minden nap igényli is tőle ezt!

"nemcsak az ember, a kutya is szabálytanulásra képes lény" (1)

Most figyelj! Nyugodtan nézz körül a családban és csak vedd észre, ha erre van épp egy gyerek! Talán hasznos lehet, ha naponta a kutyával pont ő foglalkozik! Talán az sem baj, ha pont ő az, aki rendszeresen "természetes pedagógusként" családi kedvencet tanít.

Pont ő az, aki sokszor a kutyának a szemébe néz, hozzá kedvesen beszél,

mondja az instrukciót és együttműködést kér.

Egy családi kutya hálásan szolgál egy életen át, még akkor is,

ha ezt minden nap -játékosan- "segítő társként" teszi is.

"a kutyának az emberrel való együttműködésben fontos szerepe van más állatoknál hiányzó kötődésnek, a szabálytanulásnak és bizonyos mértékig a problémafelismerésnek is" (1)

Tény, hogy egy egyéni problémát társas segítséggel könnyebb megoldani,

csak mindenkinél más az ehhez szükséges idő, ezért mi azt javasoljuk:

Éljétek meg együtt a családi élményeket!


Hálásan köszönjük a figyelmedet!

Felhasznált irodalom:

(1) Csányi Vilmos: A kutyák szőrös gyerekek - ISBN: 9789633101513

© Családi kutyaiskola - Pécs - "csak" családi Kedvenceknek

Információ és jelentkezés: 06-70/946-33-58